کد مطلب:296090 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

فاطمه فریاد رس مومنان در هنگام مرگ


سدیر می گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض كردم: فدایت شوم یابن رسول الله، آیا مومن از قبض روحش كراهت دارد؟ فرمود: خیر (نه به خدا سوگند)، چون هنگامی كه ملك الموت برای قبض روحش می آید و وی اظهار ناراحتی می كند، فرشته مرگ به او می گوید: ای ولی خدا، بی تابی مكن. سوگند به خدایی كه محمد را بحق برانگیخت، من به تو از پدر خوب و مهربان به فرزندش مهربانترم، چشمانت را باز كن و نگاه كن. سپس فرمود:

«فیتمثل له رسول الله و امیرالمومنین و فاطمه والحسن والحسین والائمه (من ذریتهم) صلوات الله علیهم.»

- انوار مقدسه رسول الله و امیرالمومین و فاطمه و حسن و حسین و ائمه (از


نسلشان) (صلوات الله علیهم) نزد او ظاهر می شوند.

ملك الموت می گوید: اینها رفقای تواند. او چشمانش را می گشاید و به آنان نگاه میكند و سپس به خود خطاب می كند: [1] .

(یا ایتها النفس المطمئنه) [2] الی محمد و اهل بیته علیهم السلام (ارجعی الی ربك راضیه) بالولایه (مرضیه) بالثواب، (فادخلی فی عبادی) یعنی: محمد و اهل بیته و (و ادخلی جنتی)، فما من شی ء احب الیه من انسلال روحه و اللحوق بالمنادی.» [3] .

ای روان آسوده به محمد و اهل بیتش! باز گرد به سوی پروردگارت. در حالی كه هم تو خشنود به ولایت هستی، و هم او با ثوابش از تو خشنود است. پس داخل شود در زمره ی بندگانم، یعنی: محمد و اهل بیتش، و داخل بهشت خودم شو. در این هنگام هیچ چیز برای مومن از بیرون آمدن جانش و پیوستن به ندا كننده دوست داشتنی تر نیست.


[1] در نقل كافي اين قسمت به اين صورت است: «فينظر فينادي روحه مناد من قبل رب العزه فيقول: (يا ايتها النفس المطمئنه)...»: (پس نگاه مي كند و كسي از طرف پروردگار به روحش ندا مي كند: اي روان آسوده...).

[2] فجر: 27- 30.

[3] بحارالانوار، ج 24، ص 94، روايت 7 و نيز بحارالانوار، ج 6، ص 196، روايت 49. اين حديث از دو طريق نقل شده: 1- كافي. 2- صدوق، و ما به طريق صدوق نقل كرديم كه در متن با كافي اختلاف دارد، مراجعه شود.